خواب کمتر از 6 ساعت همراه با بیماری قلبی و سکته مغزی یک ترکیب کشنده است

براساس تحقیقات جدید منتشر شده در ژورنال انجمن قلب آمریکا، افراد میانسال مبتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری قلبی یا سکته مغزی هنگامی که کمتر از 6 ساعت در روز بخوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان و مرگ زودرس قرار می گیرند.

دکتر Fernandez-Mendoza، روانشناس خواب از مرکز تحقیقات و درمان خواب در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد كه خواب نرمال برای بعضی از افراد كه دارای این بیماریها و عوامل خطر هستند، می تواند نقش محافظتی داشته باشد. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا بهبود و افزایش خواب از طریق روشهای درمانی یا رفتاری می تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد؟

محققان داده های بیش از 1600 بزرگسال (20 تا 74 ساله، بیش از نیمی از آنها زن بودند) را از یک گروه کوهورت بزرگسال ایالت پن جمع آوری کردند، که به دو گروه: پر فشاری خون مرحله ی دو[1] یا دیابت نوع 2 و گروه بیماری قلبی یا سکته مغزی طبقه بندی شده بودند. شرکت کنندگان در آزمایشگاه خواب (1991-1998) به مدت یک شب مورد مطالعه قرار گرفتند و سپس محققان علل مرگ آنها را تا پایان سال 2016 پیگیری کردند.

محققان دریافتند:

·  از 512 نفری که درگذشته اند، یک سوم در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی و یک چهارم به علت سرطان جان خود را از دست داده اند.

·  خطر مرگ به دلیل بیماری قلبی و سکته ی مغزی در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت که کمتر از 6 ساعت می خوابیدند، دو برابر بیشتر بود.

·  خطر مرگ به دلیل سرطان در میان افرادی که دچار بیماری های قلبی یا سکته ی مغزی شده بودند و کمتر از 6 ساعت می خوابیدند، سه برابر بیشتر بود.

·  افزایش خطر مرگ زودرس برای مبتلایان به فشار خون بالا یا دیابت در صورتی که بیش از 6 ساعت در روز بخوابند،ناچیز است.

دکتر فرناندز- مندوزا گفت: مدت كوتاه خواب باید به عنوان یك عامل خطر برای پیش بینی نتایج درازمدت مبتلایان به این بیماریها و به عنوان هدفی برای اقدامات اولیه و تخصصی بالینی در نظر گرفته شود. من خواهان تغییر در سیاستها هستم تا مشاوره در مورد خواب و مطالعات خواب بخش جدایی ناپذیری از سیستمهای مراقبت های بهداشتی ما شود. شناسایی بهتر افرادی که با مشکلات خاص خواب مواجه هستند، به طور بالقوه می تواند منجر به بهبود اقدامات پیشگیرانه، ارائه ی رویکردهای جامع تر درمانی، نتایج طولانی مدت بهتر و استفاده ی کمتر از مراقبت های بهداشتی شود.

 مدت خواب در این مطالعه مبتنی بر مشاهده ی میزان خواب شخص در طول یک شب در آزمایشگاه بود، که ممکن است تحت تأثیر خواب بمراتب بدتر در شب اول در آزمایشگاه در مقایسه با خواب در شبهای بعدی قرار گیرد، که در مطالعات بالینی بطور معمول، برای مطالعه ی خواب استفاده می شود.

براساس آمار اعلام شده توسط انجمن قلب آمریکا ، تقریباً 45٪ از جمعیت ایالات متحده دارای فشار خون بالا در مرحله 2 و یا دیابت نوع 2 هستند، در حالی که 14٪ دیگر مبتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی می باشند.

منبع:

Journal of the American Heart Association, 2019; 8 (20) DOI: 10.1161/JAHA.119.013043

www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191002075944.htm

-----------------------------------------------------------------------------------------

[1]پرفشاری خون مرحله 2، زمانی است که فشار خون به طور مداوم در140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد.